Hej!!!
Nu är jag tillbaka i Kaunas igen efter en toppensommar!! Har kunnat jobba på sjukhuset som undersköterka och det har jag lärt mig såå mycket på, varit jättekul! Så nu är jag alltså här för tredje året, sista prekliniska året jey!! (=sista året som är vääldigt mycket teori). 
 
Och det känns faktiskt rätt kul att vara tillbaka. Efter två år har man fått ganska många vänner här och också nära vänner, och det är ju jättekul att ses igen. Jag stog precis och diskade lite och då var det någon som började lysa in med ficklampa och självklart blev jag jätterädd! Speciellt eftersom det är mörkt ute och vi hade det ljust inne, och då kunde jag inte se ut riktigt så jag var beredd på att ropa på hjälp från mandis! :P haha Men så när jag kikade närmare så kunde jag se två bekanta ansikten haha. Då var det två spanska kompisar Carles och Ariadna som nu bara bor något hus ifrån oss som stog utanför haha, så vi har råkat flytta jättenära dom! :P Så jag öppnade fönstret och det blev fullt med asgarv istället haha sånt är lite kul! :P 
 
Men plugget har redan dragit igång på riktigt och nu läser vi modulen "Sensation and Perception" (Känsla och uppfattning). I denna modulen har vi hela 25 föreläsningar som material, och det på 4,5 vecka så det är väldigt ihopklämt! Men nu satsar vi på denna tentan för efter denna kommer en lugnare modul :) Jag lägger in en bild också på de föreläsningar vi har så kan ni också se lite mer vad det handlar om. Det är alltså 5.1, 5.2 etc.. 
 
Idag har vi varit lediga från skolan förutom att vi hade ett muntligt litauiskaprov vid tre-tiden. Så innan det pluggade vi lite litauiska och efter åkte vi till biblioteket och körde ett par timmar - så nu är jag nyss hemkommen! Och provet gick jättebra också så det var bra :D En helt ny lärare och ett annat system så man visste inte riktigt hur det skulle vara men nu känns det skönt när man vet lite vad som väntar en till nästa gång. Men så nu har vi alltså bara en termin kvar med litauiskan, jeeeeeeey :D :P haha Och nu är den så att vi bara har prov och inga vanliga lektioner. Eller en dag i veckan har vi lektion (ca.20 min) där hon förklarar nästa test men hon säger att man får komma om man vill eller inte om man inte vill, och sen nästa lektion så är det muntligt test då. Så totalt är det 14 test, och om man är duktig så kan man trycka ihop dem lite, så tanken är att försöka köra mer eller mindre två test i veckan under nästa modul så jag kan få klart litauiskan, hade varit så skönt!! Sen är det två gramatiska prov också. 
 
Där var en liten update iallfall, och såklart saknar jag er därhemma också. Jag hade det minst sagt bra hemma i sverige och kunde vara med familjen och vännerna.... men nu är det som vanligt.. att vi ses igen till jul <3 
 
Så nu imorgon börjar vi klockan 8.00 med tutorial, alltså presentation av patientfall. Den håller på till 10, sen stannar vi på biblioteket och pluggar tills vi har föreläsning 15.45 och då är det 5.11 så då kan man se att imorgon har vi "Histologi av hörsel -och vestibulära organ". Efter det så sticker vi direkt till gymmet och ska röra lite på oss :D haha, sen åker vi hem och lagar mat :D Tacopaj har vi bestämt! :P 
 
Nu ska jag jämt kolla lite till på patientfallet tills imorgon och sedan hoppa i säng! jag saknar er därhemma och tänker på er :D <3 <3 <3 
 
 
 
Här är en bild från gårdagen haha, här hade vi fysiologi labb på ögat. Och på bilden är en av mina bästa vänner också, Georgia som är från cypern. Fast här fjantar vi oss mest haha :P Just här testar vi iaf hur synen påverkas om man har något tillstånd som orsakar torrhet av ögat, fel på lacrimala körteln tex!
 
 

1 kommentarer

Pappa

16 Sep 2015 22:55

Mycket roligt att läsa om vad som ligger närmast framför dig i studierna. Härligt att det märks att du tycker det mesta är kul, men jag förstår att det blir skönt att bli klar med litauiskan så snabbt som möjligt. Föreläsning 5:15 skulle jag vilja gå på.
Kram DJ

Kommentera

Publiceras ej