Jag tänkte göra ett inlägg angående att jag åker på Erasmus detta året! :) Det kan säkert vara fler som är sugna på det så då kan det vara kul att veta lite mer. 
Så nu går jag alltså 4e året och de året som är bäst att åka är 4e alternativt 5e året, det är lättast dessa åren eftersom efter 3e året har alla i europa som har 6-årig läkarutbildning läst likvärdigt eftersom dessa 3 åren är de prekliniska åren, år 4-6 är sedan de kliniska åren. 
Vilka länder som man kan åka till beror på vilka universitet som ditt universitet har avtal med. LUHS är väldigt aktivt inom Erasmus och har avtal med många universitet. En annan grej är att man bara kan åka till länder inom Europa! Så man inte tror att man kan dra till USA typ. Man kan heller inte åka till Sverige, Norge eller Danmark eftersom de har en annan uppbyggnad på sin utbildning så det är lite tråkigt (tycker de ska ändra det!). Länder som man kan åka till är: Tyskland, Polen, Ungern, Spanien, Italien, Österrike, Schweiz, Belgien m.flera! (Hade tänkt bifoga länken där man kan se alla orter men av någon anledning så fungerade inte den.) I alla länder är det dessutom flera städer som finns att välja mellan, men man konkurrerar även med de Litauiska studenterna om platserna. Till tyskland, schweiz, österrike och Spanien behöver man göra språkprov där man behöver ligga på B1 nivå. Men så jag ska alltså åka till Italien! Jag älskar Italien och tycker det ska bli så roligt! De orter i Italien som fanns att ansöka till var Cagliari (Sardinien), Rom, Florens, Perugia och Parma. Mitt första val och som jag kom in på var Cagliari som ligger på Sardiniens sydspets, så kul! Vi är 3 från LUHS som åker, så det är jag, en litauisk tjej och sen Viola som är en av mina bästa kompisar här så det är ju så kul och även en trygghet att har varandra nu när vi snart drar, det gör det hela ännu mer roligt - och tar också bort den värsta nervositeten lite! Så för att bli antagen till Italien så behövde jag inte göra något språktest men enligt rekomendationen rekomenderar de att man ligger på B1 nivå och de förväntar sig det också. Så jag har gått 2 italienska kurser, går en online-kurs på datorn och har en app (babbel) som jag försöker använda ibland - den är väldigt bra faktiskt! Så att jag i alla fall ska ha en grund och att jag sen ska kunna snappa upp språket så snabbt som möjlgt, och sen vill jag lära mig också, det hade ju varit jättekul att kunna italienska. 
 
-Hur blir man antagen? Så att åka innebär en antagningsprocess eftersom inte alla som vill kan åka såklart. Det som de kollar på är betyg, sen får man också gå på en intervju och sen kollar de även på vad man gjort utöver skolan, som till exempel att man har varit mentor för de Erasmus-studenterna som kommer hit. Det rekomenderar jag verkligen att göra till er som är sugna på att åka på Ersamus, det ger ett stort plus. Jag var mentor under mitt tredje år åt en tjej från Parma i Italien, och det var ju jättebra för också jag fick lära mig mycket om hur det är att läsa i Italien osv!  Och vissa ställen är populärare än andra. Bland litauerna är det väldigt populärt att åka till Tyskland, bland internationella är det mest populärt att åka till Spanien och Italien. Det är totalt 50 personer totalt som får åka på Erasmus (Litauer+Internationella studenter), varav topp 25 också får stipendie på 300-500€ i månaden beroende på vilket land man ska åka till (vissa länder är dyrare än andra). Detta är för att alla ska få så lika chans som möjligt att åka på Erasmus!
 
-Så varför är jag i Litauen nu då egentligen? Jo bara för att terminstarten i Italien är i oktober, här är den ju i september så jag/vi tänkte att varför inte åka hit och göra en modul innan vi åker till Italien. Så vi pratade med lärarna under våren och om det skulle kunna gå att ordna osv och de var villiga att hjälpa oss så här är vi nu! Detta gör att vi får mer fritid alternativt möjlighet till att göra en annan modul i Italien så det känns värt det att köra på nu. 
 
Så under 4e året är det alltså kliniska studier vilket innebär att vi är på sjukhuset i princip hela tiden. Modulerna som jag kommer läsa under mitt fjärde år är: Kardiologi, Pulmonologi (+Immunologi, Allergiologi, thorax kirurgi), Hematologi och Onkologi, Endokrinologi och endokrinisk kirurgi, Reumatologi, Folkhälsovård, Psykiatri och klinisk psykologi, Hud, Infektion, Barn, Gastrointestinal  och allmänkirurgi. 
 
Så jag ser jättemycket fram emot året och tror minst sagt att jag kommer lära mig mycket! Nu under höstterminen kommer jag ha Hud, Infektion, Gastrointestinal, Allmänkirurgi, Endokrinologi och Barn.
 
-Jag försökte komma på så mycket man kan tänkas vilja veta om att åka på Erasmus som jag bara kunde komma på, men hör bara av er om det skulle vara något som jag har missat! Och full lista över alla orter finns på universitetets hemsida. 
 
Tack för mig! :) 
//Sara

1 kommentarer

Mamma

23 Sep 2016 16:14

kul att läsa lite mer om Erasmus! Stort Lycka Till nu med flytten!
Kram Mamma

Kommentera

Publiceras ej