Hej hej hej!! 
 
Budapest
Jag ska börja från helgen i Budapest. Helgen i Budapest var jättebra och.... ärligt talat.... så lämnade jag inte hotellet. Skäms nästan för att säga det. Får man ens göra så??? Haha. Men helgen var verkligen toppen. Så jag kom fram vid 17/18-tiden på fredagen och då träffade jag Sanna en sväng, som ju också är från Karlstad och jobbar som undersköterska på akuten under lov samt att vi gick i samma klass på Marieberg och hon läser ju i Riga. Så träffade henne en sväng och det var ju jättekul. Senare var det välkomstmingel och det är ju kul för då får man träffa alla, eller nästan iaf, 280 personer var där, galet ändå! 
På lördagen vaknade man till en magisk frukostbuffe - den var SÅ bra! Sen vid kl. 10 drog det igång med lite föreläsningar. De föreläsningarna vi hade under lördagen var:
1) "Att återvända hem till Sverige". Det var Martin Ahlqvist som höll den, som själv studerade i Polen och var den som grundade SLFSU (då MSFU) och var den som fick igenom så att även vi som studerar utomlands får jobba som underläkare innan legitimationen. Så han fick ju en hel del applåder! Han har gjort mycket för alla oss utlandsstuderande. Men han är nu alltså klar och håller på med sin ST i Sverige och gav oss tips som vi kan ha användning av när det är dags för oss att komma tillbaka till Sverige. 
 
2) "Self management". Om att hantera stressen och utmaningen i sig utan att tappa sig själv. Tips för hur man kan göra för att underlätta för sig själv. 
 
3) Läkare utan gränser. En tjej från läkare utan gränser som själv har studerat utomlands och hade hunnit göra ett år på sin ST i allmänmedicin innan hon bestämde sig för att hon ville åka ut på uppdrag. Så hon berättade om hur det var under hennes 6 månader i Sydsudan och om hennes månader i Grekland förra året under flyktingkrisen. Minst sagt imponerande, en hjälte tycker jag! 
 
Och sen var det presentationer av alla landsting där de får presentera sig själva, vissa har gjort filmer och verkligen går in för det - det är ganska roligt faktiskt! Så det var 12 eller 13 landsting representerade och det var ju jäääättetråkigt att inte Värmland var där. Lite arg ändå. 9 läkarstudenter var vi där från värmland och istället blir det att vi får söka jobb hos Jönköping eller Blekinge eller vad som helst.. Även fast många är sugna på att komma hem. 
Så efter detta var det god lunch igen och sen dags för arbetsmässan, som är det som många ser fram emot mest, men jag hängde mest på Sanna som sidekick då jag är nöjd med mitt jobb! Nytt för iår var också att de hade gjort iordning workshops så man fick skriva upp sig på en var. Jag valde "Akut-EKG", hur man rätt och snabbt läser ett EKG, för jag känner att jag verklien verkligen har användning för det på akuten :) Just det där hur man snabbt kan se om det är något akut. Men det fanns också suturering, gipsning m.m. så det var en jättebra idé med de här workshopsen. Efter detta smög jag och Sanna ner till spa't och bubblade och bastade - sååå skönt. Och så bra uppladdning inför kvällen. Men på vägen tillbaka till rummen så tänkte vi att äsch vi kunde smita i badrockarna upp till rummen (vi bodde i olika rum) eftersom vi bara skulle ta hissen upp! Så vi tog kläderna och skorna i handen men här kommer det olyckliga.. jag hoppar av på fel våning eftersom några går in i hissen och det märker ju inte jag så jag går till dörren och försöker och försöker med kortet som inte fungerar och rycker i dörren. Tills dörren öppnas av någon man och jag förstår ingenting alls innan jag sneglar upp på rumsnumret bredvid dörren och bara "hehe sorry wrong door" och pinar iväg! Hahaha vi hade väldigt roligt åt det här efteråt!! Haha jaja :P :P :P 
 
Men så en dusch senare gjorde vi iordning oss för bankett-middagen och jag hade en ny klänning från Zara på mig som jag tyckte om jättemycket :D Maten var supergod och det var fri bar så det blev en helkväll! ;) Satt bredvid William under middagen som också är från Karlstad och läser i Riga, han har jobbat som transport på CSK tidigare men iår kommer han också jobba som uska på akuten - jättekul! 
 
Så på söndag fick jag vakna upp igen till den goda frukosten men sen vid kl. 9 behövde jag rulla iväg med Taxin till flygplatsen. Och då träffade jag en annan tjej som också behövde ta taxi samma tid så vi delade, också visade det sig när vi kom fram att hon hade kollat fel på tiden till sitt flyg och mitt var försenat så då blev det ju kul att vi hade varnadra för det blev en förmiddag tillsammans på flygplatsen! Haha :) Nej men hon var jättesnäll och vi kom jättebra överens, hon läste sista året i Wocslaw, Polen. 
 
 
Veckan
Så var det måndag och då var det upp tidigt eftersom att denna veckan har vi haft duty i endokrinologi hela veckan. Så varje förmiddag har vi varit på sjukhuset, så det har varit många hypo-/hypertyroidismer, Diabetes, övervikt osv. Vi fick lära oss att gör av ultraljud av sköldkörteln osv :) :) 
 
 
Helgen
I helgen har det varit lite galej eftersom det var långhelg. Så dels var det Erasmus Welcome party, som det även var våra mentorer Filippo och Tommi som anordnade och det var jätteroligt, superkul var det :D Och sen var vi bjudna på 2 examensfester. Eftersom våra lägenhetskompisar går i 6e resp. 5e året och vi kommer bra överens med dem så har vi ju också blivit kompisar med en del av deras kompisar så nu har även vi hamnat på examens-festerna, men det är ju jättekul! Men ärligt talat så kunde jag bara klara av en, var helt slut sen efter två kvällar haha. Så då körde jag och Viola hemmakväll med film, ansiktsmasker och en kopp te. Så perfekt helt ärligt. Och även måndag och tisdag är vi ju lediga den här veckan. Och igår var det halloween-party haha. Min och Violas fantasi flödade inte men vi slutade som pumpor! Haha, jag ska lägga upp en bild på det haha.... :p 
 
Så nu är det tisdag och vi har somsagt varit lediga och min tanke var ju att IDAG så jag börja plugga på riktigt, men så blev det inte. Har bara pluggat italienska idag, har varit så slö alltså! Men det har också varit väldigt skönt, att verkligen bara slappa. Men denna veckan har jag inga praktik dagar så jag ska faktiskt sätta igång med plugget och jag ser fram emot det på ett sätt. Allt är väldigt intressant. Men så imorgon har jag lektioner som vanligt 15-19. Annars just nu så har jag precis ätit och ska bara ta det lugnt och kanske kolla på en film eller så innan jag somnar. Sen vakna upp med nya krafter imorgon! Här är det fortfarande ganska varmt, ungefär 22-23 grader (men ibland blåser det lite) så lördag och söndag var vi faktiskt på stranden, det glömnde jag skriva!
 
Så allt är faktiskt jättebra, men jag saknar er <3 <3 <3 Det kan jag inte ljuga om, och jag längtar tills jul också när vi ses <3 <3 <3 Så är det. 
 
 
Här är jag och Sanna innan banketten i Budapest 
 
Färdigbastade!
 
 
Haha detta var en bild till mina kompisar men nu kom jag på att detta är nog den enda bilden som jag har sparad på outfiten. Som Viola tyckte var "Jääääätttttteeebraaa" ehm ehm 
hahahaha :P Tur att det bara är halloween en gång om året!
 
 
 

2 kommentarer

Mamma

01 Nov 2016 22:49

Äntligen ett nytt blogginlägg! Så kul att läsa om hur du har det och vad du gör😃👍

Pappa

02 Nov 2016 21:32

Kul bilder! Det verkar som att du hade det både intressant och kul i Budapest. Verkar som livet i Cagliari har mer än plugg att erbjuda jämfört med Kaunas. Är det inte svårare att hålla koll på plugget jämförtrmed Kaunas där det var prov hela tiden? Det verkar som du fortfarande har skönt väder. Ha det fortsatt härligt!
DJ

Kommentera

Publiceras ej