Hej!
Idag har jag haft en lång dag! Började klockan 8 (vilket är för tidigt alltså) med anatomi seminarium om The Reticular formation i hjärnstammen som vi hade förberett presentationer om. Det är böa den som styr sömn/vaken osv. Annars är ju allt i hjärnan så himla uppstyrt, så detta kan nästan vara som hjärnans svarta får haha. Det är den som på något sätt kombinerar alla olika intryck/känslor/fysisk smärta ja allting, och egentligen finns väll inget exakt svar på hur. Men det är väldigt intressant men mäkta krångligt! 

Efter seminariet hade vi labb i physiology där vi mätte hjärnans alfa, beta och tehta signal aktivitet när vi gjorde olika saker, tex öppna/stänga ögonen, lyssna på olika sorters musik osv. Och efter physiologin hade vi prov i litauiska (som vi nu har 1st i veckan, som gick bra). Sen behövde vi skriva ut lite saker samt handla så var nog hemma vid 16.30 tiden! Då var jag lite sliten och vilade lite innan jag ändå satte igång med lite plugg. Gjorde klart biologin som står för 6% av denna tentan, så det är ju bra att jag gjorde något i alla fall! Sen städade jag rummet och har precis tagit en låååång dusch, min favvo :D Så skönt.

Så igår var vi på en skola för handikappade samt föräldralösa barn. Och det var väldigt kul faktiskt, barnen var jättehärliga och tyckte det var jättekul, och det var faktiskt roligare än jag tänkt mig. Vi hade köpt med lite godis och leksaker till dom och de blev superglada och de var så duktiga när man kom med påsen, alla var noga med att bara ta en var! De har verkligen fått lära sig att dela... KIMSU (Kaunas International Medical Student Union) bidrar med väldigt mycket till den här skolan, vi hade med oss stora mängder kläder till dem som kimsu samlat in, vi alla elever lämnar våra gamla kläder från exempel när vi flyttar osv hit, så det blir en hel del. De/vi bidrar också med skolmaterial för pengar vi samlar ihop på tex fotbollsturneringen då alltid folk bakar och säljer osv. 

Men så till imorgon nu då :D imorgon har jag bara en lektion, 8.30. Då är det seminarium i farmakologi i narkoleptiska och antieleptiska mediciner (och säkert något mer! Men har ärligt talat inte riktigt kollat upp det helt... 🙈) och resten av dagen ska jag plugga och sen träna! 

Jag ska se vilket hotel det var som jag skulle bo på i Budapest! Hoppas att allt är bra med er <3 <3 <3 jag tänker på er varje varje dag. Älskar er <3 




1 kommentarer

Pappa

26 Sep 2015 08:26

Alltid roligt att läsa din blogg, fortsätt skriva! Måste vara intressant att läsa om hjärnan som ju är så fantastisk. Fina foton, verkar som hösten har kommit!? Såg Luna Park på håll förra veckan. Bra att vattentillgången är god.
Kram

Kommentera

Publiceras ej