Heeej :D 
Nu har vi alltså börjat nästa modul, Homeostasis and nutrient uptake. Homeostasis betyder mer eller mindre "balans" så det betyder att vi kommer till stor del läsa om urinsystemet (heter det så?? haha, urinary system är det jag vill säga) där njurarna förstås spelar en central roll! Och om ämnesuptagningen. Så det är det vi kommer att pyssla med i sex veckor.., tror tentan är den 21 januari. Den här modulen har rykte om sig att vara väldigt tuff, mycket att hålla koll på och samtidigt förstå. Förra året var det 70% som kuggade modulen på första tentan... Men jag känner mig redo och motiverad! hihi :D 
Den här modulen innefattar 11 avdelningar: Internal diseases (diagnostics) som är den största, Fysiologi, Patologisk fysiologi, Anatomi, Patologisk anatomi, Histologi, Biokemi, Kirurgi, Farmakologi och Radiologi. Och på tentan kommer man bli testad på alla delar!
 
Just nu ligger jag och slappar lite i sängen hehe.... :D :P Vi hade praktiskt i anatomi imorse (kl. 8!!!!) haha i två timmar så efter det gick vi hem och åt frulle och har slappat lite. Klockan 16 har vi praktiskt i histologi, också i två timmar, men nu emellan ska jag försöka plugga lite också. Jag tror jag skrev det i förra inlägget att vi har en hel del litauiska nu eftersom vi precis hade tenta. Så igår hade vi en muntlig del som gick bra :D Och imorgon har vi muntlig och skriftligt prov men i den andra litauiska kursen, elective (I tvåan läser man två olika litauiska kurser. En "vanlig" och en, elective, som bara är inriktad mot medicin). Så Elective kursen följer våra moduler så vi har ett prov per modul, och eftersom vi hade Locomotion så har vi alla fått sjukdomar relaterade till det, jag och amanda har Höft artros så vi ska vara patient-doktor på presentationen och sen ska man skriva om sjukdomen, diagnos och treatment som skriftlig del. Det har vi alltså imorgon så det kommer jag verkligen behöva plugga på idag!! 
 
Och resultaten för Locomotion skulle vi ha fått igår men de laddades aldrig upp men de borde komma idag eller imorgon! :)
 
Snaaaaaaaaart jul!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3

2 kommentarer

Pappa

06 Dec 2014 23:19

Mycket plugg förstår jag. Hoppas det blir lite tid för fysisk träning också!

Andrea

07 Dec 2014 18:04

hur gick det på tentan?

Svar: det gick braaa!!!! :D :D :D
None None

Kommentera

Publiceras ej