Hej! :D 
 
Natt mellan söndag och måndag kom jag ju hem från B-b-b-b-buudapest! Men helgen innan dess var ju faktsikt mamma och pappa här så vi börjar där!! 
 
Vi hade en jättetrvlig helg och hade jag fått välja så hade jag ju velat ha dem här jämt.... Typiskt att pappa hade dragit med sig någon magbakterie från Kenya (antagligen), det var otur faktiskt! Men vi gjorde verkligen det bästa av det, och det gick ju bra ändå men förstår att det var jobbigt. jag kom till deras hotell varje morgon också åt vi frukost tillsammans, så gott och mysigt! :) Hotellet kan jag verkligen rekomendera, Best Western i gamla stan (senamiestis), kör på det om ni ska hit. Lite anonym entré :p haha men fint och mysigt inne. Sen var vi och kollade på universitetet och biblioteket å sådär, tog promenad i stora parken och strosade genom gamla stan. Sen tog ju jag och mamma såklart en shoppingrunda i Akropolis :D <3 så mysigt. Och drack milkshake! På söndagen åkte vi ut till Forth nine, som var Kaunas största koncentrationsläger. Det var trist när de skulle åka hem... :( 
 
Men här är iaf lite bilder från helgen (fre-sön) :D: 
 
Frukost
 
Fina mamma! 
 
 
 
 
Mysiga hotellet
 
Minnesmonumentet vid Forth nine som faktiskt är 32m högt, så när man står där så är det ändå rätt pampigt!
 
En trött mams efter maaaassa shopping :p
 
Och denna bild får avsluta. Pappa som var helt slut <3 <3 <3
 
 
 
 
 
PART 2 - BUDAPEST
Så tidigt fredag morgon åkte vi från Vilnius till Budapest med mellanlandning i Warsawa. Jag, Jiyan och Awaz åkte tillsammans. Så då var vi framme i budapest redan 8.30 så då hoppade vi på hotellfrukosten direkt! haha. Sen fick vi rummen strax innan 12 och då gick vi faktiskt och la oss lite för vi va ju sååå trötta, men det var riktigt skönt. Amanda kunde ju inte följa med tillsist så då hade jag rummet själv, och det var skönt faktiskt. Baaara total avkoppling. Fast roligast hade ju varit om Amanda varit med förstås! 
Sen visade det sig såklart att det var röd dag i Ungern och att därmed nästintill alla butiker skulle vara stängda, annars hade vi tänkt att dra in till stan eller så och kolla när vi ändå landade så tidigt och Kongressen inte skulle börja förrens på eftermiddan ändå, men vi tog tillfället i akt och bara slappade istället. Hani som gör erasmus just nu i Grenada, Spanien var där redan när vi kom också, men han läser alltså annars också på LUHS. 
 
Sen på eftermiddan så hade de flesta kommit och då visade de svenska studenterna som läser i Budapest oss runt och tog oss till sevärdigheter. Men i grupper förstås! Vi var 240 pers... hehe :P. Sen på kvällen så hade de hyrt en restaurang/bar där vi hade välkomsfest, jättekul! Och kul att träffa alla andra svenskar som också dragit utomlands för att plugga, ett riktigt utbyte. Träffade några jättetrevliga tjejer från Prag bland annat! (Alltså att de läser i Prag, alla är Svenskar). 
 
På lördagen drog kongressen igång på riktigt, och schemat postade jag i förra inlägget så där ser ni lite vad vi hade för program! Zeynab och Ban kom tidigt på morgonen, eftersom de hade tenta på fredagen så kom de en dag senare.
Och det var mycket mat på kongressen..... mycket mycket mat haha. I princip hela tiden var det fika (vilket var sjukt najs, läkarstudenter klarar sig inte utan kaffe) och all lunch ingick också. På lördagen passade jag och Awaz på att smita iväg för att uptäcka Budapest! :p Så vi åkte in till stora gågatan och gick och kollade i massa små mysiga butiker, och lite shopping såklart :D På lördag kväll var banketten, och alla var så snygga! Det var så bra arrangerat. Runda bord (runda bord är alltid bäst), maten (4 rätters) var toppen och perfekt tajming hela tiden, bra underhållning och bara en härlig mix! När middan var klar så förvandlades det till en riktig fest där dansgolvet glödde! hahaha :D Det var superkul. 
Så från Kaunas var vi alltså, från 3e året: jag, Jiyan och Awaz. 4e: Hani. 5e: Ban och Zeynab
 
På söndagen fortsatte programmet men alla var ju lagomt slitna :P haha. Det ingick ju även arbetsmässa och jag tror det var 13 landsting där, med 65 personer från Sverige. Och de var verkligen på hugget! Så skönt att bara höra dem säga att de väntar på oss i Sverige. Man vill bara skrika "Vi kommmmmeeeeeeeeer!!!!!" hahaha. Nej men de var verkligen på hugget och motiverade om varför man just skulle vilja jobba hos dem, vad de hade som inte de andra har osv.! Aktuellt som det också pratades mycket om är ju såklart Läkarassistent -och underläkartjänster, då man lite fint kan glida över på en ST om man gör bra ifrån sig. Det var riktigt kul och alla så trevliga och glada :D Men för denna sommar behåller jag nog mitt jobb som jag har, bara jag får såklart ;p 
 
På söndagen gick vårt flyg inte förrens 20.15 så då fick vi också lite mer tid att upptäcka Budapest. Men då var det bara jag och Jiyan som åkte hem, de andra åkte på måndagen, eftersom att de inte kom förens på lördagen och när Awaz bokade så var biljetterna för söndagen slutsålt. Men som tur var hade vi bara föreläsningar måndag och tisdag, som alltså inte är obligatoriska. Så då åt vi god mat :D Åkte något gigantisk parisehjul och turistade runt! Perfekt dag med massa skratt :D 
 
Och sen sov vi gott i bilen jag och Jiyan på hemvägen. Så gott att till och med skärpet på kappan fick åka utanför bilen på vägen från Vilnius till Kaunas haha. Det var bara att slänga i tvätten när jag kom hem! :p 
 
Haha ojoj så det kan gå! Här kommer iaf en massa bilder från fina Budapest. Imorgon tänker jag mig att jag gör ett inlägg lite om skolan just nu, eftersom vi faktiskt har ganska kul! 
 
Hoppas att ni mår bra därhemma <3 <3 Saknar er jättemycket <3
 
 
Fin morgon från planet
 
Uppe vid slottet
 
 
Awaz
 
 
Otroooligt fin kyrka. Detaljerna var helt sinnessjuka
 
 
 
 
Precis innan banketten ska dra igång! Från v. Jiyan, Hani, Ban, Hellene, Jag och Awaz. Hellene gick ut från Kaunas för 1,5 år sedan och var en av föreläsarna! Hon föreläste om hur det faktiskt är att komma tillbaka sen och delade med sig av alla hennes tips. Hon är från Stockholm från början men jobbar nu i Sörmlands landsting. Supertrevlig och vi hamnade bredvid varandra på middan. 
 
Spelade på glas! Riktigt skillad :D
 
Jag, Jiyan, Zeynab, Awaz, Ban och Zeynabs syster
 
Det hääär åkte vi 
 
Jiyan
 
 
Jiyan och Zeynab med slottet i bakgrunden
 
Här åkte man upp som i en Pilatus till berget, så cool, har aldrig åkt förut!
 
 
Väldigt mycket fina detaljer på alla byggnader
 
Jag, Awaz, Zeynab, Zeynabs syster Shada, Jiyan och Ban
 
 
Avslutande bild från mig och Awaz! 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer

Mamma

29 Oct 2015 23:11

Tack för ett jättefint inlägg med många bilder med nostalgi för min del, både från Kaunas och Budapest! Var det några från LiV representerade på workshopen? Ni verkar ha haft en toppenresa och bra väder på kuppen. Härligt 👍🏼😃

Pappa

30 Oct 2015 17:38

Thank you for having us! Magen blev faktqiskt inte helt bra föränn denna vecka. Roligt med alla bilder. Ser ut att vara ett bra pariserhjul. Bra att du knyter kontakter och har kul också.
DJ

Kommentera

Publiceras ej