Hej!! 
Klockan är 20.30 och jag ligger redan i sängen för att sova, lååång men kul dag! Igår hamnade vi på en karaoke pub och det gjorde ju inte saken bättre.. hehe. Men det var jättekul och en massa folk där! Men ah vi kom hem ganska sent... 
 
Idag började vi 8.30 på kirurgi-avdelningen igen, vi hade en jättebra läkare och var och såg patienter hela dagen ända fram till typ 13.30, bland annat lite rosfeber och kattbettssjukdomar. Men sen till det bääääästa, då blev det på G att hon nog skulle få ett kejsarsnitt om någon timme (akut kejsarsnitt) och då hängde vi kvar på sjukhuset lite extra och så fick vi följa med! Det är ju inte så ofta som det faller sig så så det var jättekul. Snabbt gick det men en frisk liten pojk blev det :D Jätteintressant faktiskt och häftig operation att se. Nuria fick till och med chansen att scrubba in och fick vara assistent och vara med och hålla i intstrumenten, riktigt grymt jobbat :D Läkaren idag var verkligen toppen och hade en vanlig bra dag på jobbet och hade tittat ut bra patienter för oss att undersöka från olika avdelninar under hela dagen. 
Sen hann jag snabbt hem och lämna väskan innan jag åkte iväg på erasmus-dagarna som jag berättade lite om igår. Sen vid kl.16 så hade vi första mötet med nya styrelsen i SLFSU, som gick braa men vi är många i styrelsen nu så jag hoppas bara att sammarbetet kommer fungera bra. 
 
När jag kom hem var jag heelt död, tog mig lite käk, en låång dusch (också efter att ha sprungit runt på sjukhuset en hel dag) och nu ska jag kanske bara läsa på lite inför imorgon innan jag somnar. Imorgon har vi tutorial (presentation av patientfall) klockan nio och sen har vi en föreläsning i biokemi på eftermiddan. Emellan lektionerna så åker vi nog till bibblan och pluggar lite. 
 
Något dumt är att jag har åkt på en förkylning! :( Så har ont i halsen idag.. vi får se hur det är imorgon. Men det är tre andra i min grupp som varit sjuka nu så det är väll kanske därifrån, jag ska bara försöka huskura mig! Nu har jag lagt till bilden på den morgontrötta tjejen också :p haha :D Saknar er!!! Ni är bäst <3 <3 <3

3 kommentarer

Mamma

12 Feb 2016 18:11

Vad kul att ni har så bra lärare/läkare! Roligt att få se ett kejsarsnitt också! Fick också se ett under min utbildning. Häftigt!
Hoppas halsen mår bättre! Du får dricka varmt och vila när det går!
Kram Mammi ❤️

Pappa

13 Feb 2016 13:22

Sker all kommunikation på litauiska när du är på sjukhuset?
DJ

Svar: Egentligen ja. Men lärarna (läkarna) pratar ju engelska. Så om inte patienten pratar engelska så översätter de ofta eller så hjälps vi åt med litauiskan! haha :D
None None

Freja

14 Feb 2016 19:16

Hej!
Verkar tufft, bra jobbat med allt plugg :)
Jag har sökt till veterinärutbildningen i Kaunas. Jag har bara gått en grundkurs i blandad naturvetenskap och har glömt bort mycket. Jag har typ 10 veckor på mig att plugga till antagningsprovet nu i maj. Tror du att det finns en möjlighet att klara det? eller låter det helt sjukt. Känner mig sjukt stressad då jag vill då gärna, men går en musikutbildning samtidigt. Som i och för sig inte tar så mkt tid.
Hoppas att du har tid att svara!
Ha det gott!

Svar: Hej! :) Vad roligt för det första! Det är ganska många svenskar på veterinärutbildningen här nu. Om du har mer frågor och skulle vilja komma i kontakt med någon som läser veterinär här så säg till bara. 10 veckor tror jag att du klarar det! Fokusera på att lära dig grunderna i kemi och biologi på engelska framförallt. Låna en biologi och kemibok på biblioteket och läs igenom. Finns också jättebra appar som tex i kemi då och då kan man välja ett visst tema, så är det introduktion inom det och sen MCQ (multiple choice questions), vilket är väldigt bra eftersom provet är i MCQ variant så är det bra att få in vanan.
Lycka till och kör hårt! :)
None None

Kommentera

Publiceras ej