Hej! 
Har haft en bra dag idag! Infann mig på biblioteket klockan tio och satt där till 5, så 7 timmar! Bra kämpat där :D :D Idag körde jag först radiologi, sen pat anatomi (eftersom jag har testet imorgon..), sen började jag på pharmakologin men då märkte jag att jag var för trött så då åkte jag hem istället.. ;P haha 
Lagade lite pannkakor, gjorde klart del 2/3 av min psykologi presentation och sen gick jag och amanda igenom lite plugg tillsammans ett par timmar nu ikväll... :) Amanda stannade hemma och pluggade idag för hon har känt sig lite dålig, men hon mår bättre nu så förhoppningsvis fortsätter det så! 
 
Imorgon har vi seminarium i Farmakologi klockan 8...... :/ haha det är ju bara för tidigt! Sen har jag patologisk anatomi klockan 17 och sen har jag ögonfransförlängning klockan 18.30, så det är orgondagens planer! Och såklart blir det då plugg emellan de lektionerna... 
Hela dagen idag har jag trott att det varit fredag... men imorgon är det ju fredag, så då blir det ju som att jag får två fredagar på rad??? haha ;D 
 
 
Jag tänkte också passa på att svara på några frågor nu! Here they come... :D
 
Hej, är det ofta sånt förekommer? Eller är detta ett undantag, och kan man vända sig till någon om man vill klaga över detta? 
Utöver studier, vad gör man i Kaunas om man vill ha roligt. Hur är utelivet? Är det som i Sverige - "fullt ös medvetslös" eller ser det lite annorlunda ut? Brukar skolan göra aktiviteter så som studentfester eller annat? Och hur är folket över lag?
 
Svar (frågan syftar på situationen med pat-anatomin): Hej! Om det ofta förekommer att vi inte får det material vi vill ha alltså... Den frågan är svår faktiskt. För det som vi elever vill ha är mer eller mindre alltid föreläsarens egna Power-point presentation, eftersom där är det förkortat med det mest viktiga och därmed mer fokuserat på det som kommer på provet, så lite lathet bakom det! Men så ibland när professorn säger att hen kommer lägga upp en förkortad variant alternativt inte lägga upp den alls (men det senare händer i princip aldrig), så blir vi elever arga för vi vill ha exakt samma. Och det finns ju egentligen ingen anledning i våra ögon att inte ge oss den. Självklart får vi en boklista för varje ämne samt ofta sidhänvisningar i dessa, men ah som sagt vill vi ha presentationerna haha. Vi är också lite envisa där, men det underlättar så mycket för oss! Men samma som i svenska universitet så finns det inget "krav" att föreläsningsmaterialet ska ges ut och detta är inget vi kan kräva, då vi har hänvisat material att läsa ifrån redan. Utan det är upp till professorn! Så ah så ser det ut på den punkten... ;) Hur ofta händer det då att vi inte får exakt samma som presenterats? Kanske 1/5 ungefär... Men att vi inte får de alls händer sällan. Hoppas det var ett okej svar! haha :D Ofta frågar vi professorn efter föreläsningen om det är okej att vi tar presentationen och det är det oftast, så då får man den direkt på sitt USB ju :) Vi kanske också är lite bortskämda med att få som vi vill, så när vi inte får det så blir vi arga... haha ;) 
 
Och på frågan om det finns någon man kan vända sig till vid sånna tillfällen? Vid just detta tillfälle så nej, eftersom det inte är något vi kan kräva. Skulle det gälla något annat som vi kan kräva, till exempel att föreläsningen/seminariet/labben inte höll måttet eller något annat så finns det det. Dels har varje department en "Head of department" som man kan prata med, som ofta har rätt bra koll på sina kollegor. Sen har varje modul som vi läser ett "head department" i sig där "Head of module" sitter. Alltså till exempel har jag haft ett problem med en biokemi labb så kan jag gå till ansvarig för hela biokemi-avdelningen, känner jag att de inte lyssnar så kan jag gå till huvudpersonen för modulen som kanske sitter på fysiologi-avdelningen, som också har väldigt bra koll på alla avdelningar. Känner jag mig inte hörd så kan jag också alltid gå till "international office" så ser de vad de kan göra om något gått fel. Så till exempel i den här modulen är vi inte nöjda med kirurgin, då har vi pratat med huvudpersonen för modulen så då fixar hon problemet direkt. Och de här "Head"-personerna är dina vanliga professorer som du stöter på ganska ofta, och ibland frågar de oss också vad vi tycker och hur det går om de undrar :) 
 
Och lite utöver studier vad vi gör här borta! Haha :D Självklart festar vi som i vilken annan stad som helst tror jag... haha :D Vissa kör fullt ös medvetslös och vissa dricker inte alls! Det gör man verkligen precis som man vill, men oftast så är alla med oavsett drickande haha :D Ibland blir det mer festande än annars och visst kan man festa rätt hårt här också haha... Drinkarna är väldigt billiga och det finns ändå en del olika ställen alltså så det blir en del... jag ska inte ljuga ;) 
Sen shoppar vi ju, går och bowlar, bio, går ut och äter eller bara kollar film och ligger framför datorn haha.. en hel del sånna saker. Det är väll en fördel med att bo här nere, att man inte blir en "fattig student" lika mycket. 
Skolan anordnar mycket saker skulle jag vija säga, jag är nog inte ens med på hälften av sakerna. Det är då KIMSU - det internationella elevrådet som anordnar och inte skolan i sig men.. det är fotbolls och basketturneringar, bake-sales, mycket olika slags välgörenhetsgrejjer, studentfester, workshops. Och KIMSU är också ett ställe man kan vända sig till om något har gått fel i studieväg. 
 
Och folket överlag.. De flesta är väldigt roliga, härliga och snälla människor! Det är så mycket olika typer av människor så det finns inte, och det är ju jättekul! Alla svenskar är dock asköna och snälla, och vi tar hand om varandra väldigt bra. Ända sen jag kom hit så har jag verkligen alltid känt mig omhändertagen och att jag alltid har kunnat vända mig till de äldre eleverna om det varit något jag undrar. 
Och tyskarna brukar vi kalla en dummare version av oss svenskar. De är asroliga, de är nästan roligast här, de har alltid något på gång. Spanjorerna är spanjorer, fartfyllda och högljudda - och befinner sig ofta på barerna oavsett veckodag haha :D Israelerna är snälla, högljudda och väldigt framåt skulle jag vilja säga. Libaneserna är snälla och har ofta ett rätt stort intresse för europeiska tjejer :P :P Haha det är sant... Indierna är snälla, hjälpsamma och rätt lugna faktiskt, men ska man bo i korridorerna får man va beredd på en hel del curri-lukt :P :D Haha 
Nej men så det är såklart väldigt olika, och det mesta beror ju inte på nationalitet. Men det är ju också väldigt kul, och gör det ganska roligt ändå att vara här i Kaunas... Men alla mixade nationaliteter! 
 
 
Hoppas du fick ett okej svar och att jag inte fumlade för mycket... :/ Nu är det natten för mig... varma kramar från mig <3 <3 <3 <3 <3

Kommentera

Publiceras ej