Hej igen!
Litauiskan blev inställd och oj vad jag somnade gott... hehe. Det har inte blivit mycket sömn på senaste och det kändes! Våra planer för kvällen var egentligen att gå ut och käka och kanske ta något glas men ändå ta det rätt lugnt men efter vi sovit så var vi på annat humör haha ;P Också för att vi blev bjudna hem till en spansk kompis där vi vet att många av våra närmaste kommer vara, och sen har vi ju inte varit med många andra kompisar än varandra nu på senaste förutom att man ses ibland i skolan och på bussen och så.. men det blir ändå inte samma sak. Så ska bli jättekul att träffa alla ikväll igen och bara för att ha kul! :D 
Sen är det ju också psykologi-tenta på måndag, men det problemet skjuter vi upp tills imorgon...
 
 
Nu tänkte jag också svara på de frågor som jag har fått! :) De kommer under bilden
 
 
SVAR PÅ KOMMENTARER
Fråga: Måste också fråga går du bara med skandinaviska/andra europeiska elever eller elever från Litauen med? Eller går de litauiska eleverna i en helt annan grupp och läser det på sitt hemspråk?
 
Svar: I mitt år (år 2) ser det ut så att vi totalt är 36 grupper i medicin fakulteten (läkar studenter), och då är grupp 1-28 litauiska studenter och 29-36 internationella studenter. Så egentligen är svaret på frågan att litauerna läser helt för sig. Till min klass räknar jag grupperna 29-36 och då är vi ungefär 85 personer tror jag. Så vi har inga lektioner alls med de litauiska grupperna. När vi har föreläsningar så har vi de tillsammans med "hela" klassen och det är då gr. 29-36. Samma är det i år 1 detta året! Och ja de litauiska studenterna läser allt på litauiska och vi allt på engelska :) Men biblioteket delar vi på! 
Bland de internationella studenterna så är det också icke-europeiska studenter, såsom libaneser, koreaner, indier och israeler, ganska många studenter är från dessa länder! 
 

Fråga: Hej! Fick nyss reda på att jag fått en plats till att göra intagningsprovet i maj. Har du några tips? Har fått en lista på vad man ska kunna, men tänkte fråga dig hur "djupa" frågorna är? Är dom för avancerade? Vad tyckte du om det över lag? Och, hur tackla du din stress? Lycka till med studierna. kram :) 
 
Svar: Hej och grattis! Vad roligt :D Den där listan du har fått är super bra. Provet är baserat på gymnasiestudierna så det kommer inte vara saker som du aldrig har hört talas om. Mitt tips är att du lånar en biologi och en kemi bok på engelska på biblioteket (på gymnasienivå!!! Någon avancerad universitetsbok behövs inte). Och sen att du går igenom det pappret på vad du ska kunna och bockar av grej för grej. Det är bra att ha hört det en gång på engelska innan, och också för att repetera lite om det var ett tag sen man tog studenten! För vissa var provet klurigt och för andra lätt, för mig gick det bra men det var också för att jag la ner mig mycket i studierna inför det. Så det kommer gå bra! Utan att stressa upp dig så ska tydligen förra årets prov ha trappat upp svårighetsgraden lite, men det är inget jag vet så mycket om, läser man på målpappret så är jag 100% säker på att det kommer gå bra. Glöm inte bort att även om du får under 50% på provet så kan du fortfarande bli antagen genom intervju och betyg och sådär :) 
Jag tyckte provet var bra... bra upplägg och så.. :) Man får också träffa några från international office här nere som informerar om skolan och så i början som kan vara bra. Själv visste jag nästan ingenting innan jag kom hit! Jag tacklade nog min stress genom att plugga, så att jag visste att jag skulle komma väl förberedd.. Sen är jag inte så stressig person av mig, jag tar det ofta rätt lugnt haha :D Och stressar inte upp mig ofta så tror inte jag tänkte så mycket.... :P Sen är detta också hur jag valde att förbereda mig och hur jag ville komma till provet. Andra kanske inte alls pluggar och improviserar mer under provet och att det också går bra! Bara för att jag pluggade en del och så så är det inte för att jag säger det för att stressa upp någon! Så bli inte stressad om du inte känner att du hunnit gått igenom allt eller att det inte gått så bra som du trodde, sätt inte för mycket press för dig. Är du dessutom en härlig person så är jag säker på att jag kommer se dig här nästa år! :) Och tack så mycket :D 
 
 

Fråga: Innebär godkänt resultat på provet att man garanterat blir antagen till skolan? Eller väljer skolan ut bland de som klarat sig? 
 
Svar: De säger inte att godkänt resultat på provet gör att man blir garanterat antagen men det är mer eller mindre så.  Har du fått godkänt på provet så vet jag inte vad du skulle behöva göra under intervjun för att mista din plats. På intervjun så kommer de kolla dina gamla gymnasie betyg och vanliga frågor där är "Varför är inte dina betyg bättre från gymnasiet?" och "Varför skulle det gå bättre nu när det inte gick det då?". Sen kommer de avslöja vad du fick på provet, och det kan vara så att även om du fick godkänt och de redan har bestämt sig för att du ska bli antagen så säger de att man får veta antagninsbeskedet när det dimper ner i postlådan (Lite sovjet-stajl) och i andra fall så säger de det direkt till personen! Och jag har många kompisar som inte fick godkänt som ändå är här :) De har ju såklart ett pengaintresse också (mer elever=mer pengar).
 

Så skönt att jag äntligen hann svara på lite frågor! Och tveka inte att fråga mer om ni undrar något :D Nu har jag mer tid att svara eftersom vi precis haft tenta :D 
Många varma kramar från mig <3 <3 <3 lycka till på provet!
 
 

Kommentera

Publiceras ej