Hej! 
Äntligeeeeeeeeen, nu känns det som det börjar gå åt rätt håll. Fortfarande halsont och har väll en förkylning på G men febern har lagt sig! Har i alla fall sjukintyg för hela denna vecka också så det är väll bra kanske.. :) 
 
Med detta så har jag också kommit igång med plugget och det känns sååå skönt. Blir så himla stressad av att känna mig i ofas.. Också har det ju sett ut som ett bombnedslag (på riktigt alltså, inte som när mamma kallar det för bombnedslag) efter att jag legat i flunsan och amanda i lunginflammation. Och det blir ju minst sagt en dålig cirkel.. när man känner sig stressad över plugget och att allt är så rörigt runt omkring en. Så början av denna vecka har vi ägnat till att komma på fötter igen. Städa i lägenheten och få ordning på allt pluggmaterial som har varit helt kaosartat, strukturerat upp det lite helt enkelt. Så nu känner jag mig redo för nya tag, men med en lugn start då hehe känner mig fortfarande inte på topp men är ändå taggad på studierna nu igen :D 
 
Så idag hade vi först ett seminarium (ca 2h och som idag är vi 25 studenter på en professor), seminariet var i miljö -och yrkesmedicin, som är en avdelning av 13 i den här modulen, Locomotion. På sluttentan kommer man bara bli testad på 5 av de 13 ämnena men självklart vet man inte vilka och det kommer finnas 2 olika versioner av tentan. Och för att bli godkänd måste man få minst 50% rätt i 4 av 5 ämnen!
Efter seminariet så åkte jag till international office för att fixa med mitt sjukintyg, läkarintyg är ju inte nog utan jag måste även lämna in en ansökan till Vice Dean tillsammans med mitt läkarintyg och då få ett papper som jag kan lämna till professorn, det är det enda som är godkänt... 
 
Sen hade vi en litauiska lektion där vi hade förberett power-point presentationer och där jag satte en 10aaaaaaa wohoo :D Litauiska är min grej alltså... haha, nej men det är skönt. Då blir man också mer motiverad till andra studier! Efter litauiskan drog vi till bibblan och körde gärnet några timmar innan det blev tillbaka hem för lite käk och vila :) :) 
 
Ikväll har vi suttit och filat på vårat nästa patientfall, patientfall nr. 4 som vi fick i måndags och ska redovisa på fredag, men imorgon ska vi mötas med gruppen och diskutera så vi har allting klart innan fredag, samma brukar vi göra varje gång. Vi är ju alltså 13 personer som jobbar tillsammans och på vår redovisning inför professorn ska vi täcka alla delar (vilket är a lot), ända ner på cell nivå, metabolism och anatomi till symptom, diagnos, behandling, mediciner m.m. Det är kul! Nu när jag pratar om det så kan jag ju också lika gärna dela med mig av detta fallet också! Men det blir på engelska.... ;) 
Tänker som vanligt mycket på er <3 <3 <3 Och längtar jätte jättemycket till julen.... <3 <3 <3
 
"A 40-year-old builder K.M. with an increased body mass (height-1,78m, weight-105kg) complained of the lumbar (low back) pain, which radiated to the right leg down to the foot, muscle weakness in the leg and muscles dysfunction. The patient had suffered from the continuing pain in his low back for 2 years. Exertion made the pain worse. A year ago, efter exertion he felt a severe pain in his low back that made him unable to move. A doctor advised to decrease exertion and administered nonsteroid, antiinflammatory drug, myorelaxants. After acute phases of the disease: physiotherapy, massage and exercises were administrated.
The pain subsided and the patient carried on with his daily work til the last accident. 
Doctor saw patients right hip and knee joints were kept in the flexion position, the right sole (foot) was pendent, patient cannot rise it, make extension (dorsal flexion) of the right sole and big toe. Patient cannot stand on the right heel. He felt a difference in touching of both legs, differnece in temperature in the right leg, lateral side of the sole and big toe."
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Mamma

13 Nov 2014 11:20

Skönt att höra att du är på banan igen! Hoppas det inte är för mycket att ta igen. Kul att få veta vad ni har för patientfall!
Ha det bäst! Kram Mamma

Kommentera

Publiceras ej