Där satt den! Ingen mer litauiska för min del. Igår gjorde jag sista muntliga delen så nu är jag klaaaar :D Känns så skönt och så skönt att slippa lägga så många timmar i veckan på litauiskan som man gjort nu. Och detta firade vi faktiskt med en öl efter skolan idag ;) 

Imorse fick vi ta igen en tutorial (presentation av patientfall) som vi missade när vi stannade lite extra länge i Sverige hihi. Men den gick bra att ta igen. Svaret var att mödraparet hade fått en bebis med AIS (androgen insensitivity syndrome) och den var med Biologi department så handlade om genetiken bakom det. Sen hade vi seminarium i Gynekologi som handlade om pre-natal diagnostik av foster som var jätteintressant och den läkaren var grym. Och efter det hade vi en sista lektion för dagen med Environmental medicine, ett seminarium som handlade om carcinogens (substanser som kan orsaka cancer) som finns runt omkring oss. Ioniserande strålning, UV-strålning, elektriska ledningar, magnetiska fält, mat, alkohol, tobak osv.! Intressant i stort men väldigt många exakta substanser och så som man behöver kunna.. Men intressant ändå :) 

En av mina tyska bra kompisar, Nuria, har skaffat bil här (som är sååå najs:)) så lyxigt, för ofta måste vi flänga hit och dit så den där tiden för lunch tex försvinner ju, men nu kan vi ofta åka med henne! Så efter sista seminariet så åkte vi (jag, Amanda, Nuria, Carlos och Georgia) till en restaurang som heter Talutti och åt välförtjänt mat (då hade vi ju inte ätit på hela dagen!!) också tog vi en öl till maten för att fira litauiskan :D :D Sen åkte vi till biblioteket för att låna hem några böcker, gick hem och vilade och sen nu hela kvällen har vi pluggat. Jag gjorde klart histologi-delen som är 20% av denna tentan så det känns som en skön grej att bocka av! Och sen har jag suttit med lite farmakologi om p-piller och post-menopausa mediciner.

Så det var lite om min dag idag :D 
Imorgon har vi ytterligare nu en presentation av patient-fall med biokemi departementet som jag inte ens hunnit kolla på än... Men vi börjar 10.30 så jag får ta och läsa igenom det på morgonen. Sen har vi ett hål i schemat och då kommer vi stanna på biblioteket emellan och sen är det en föreläsning i patologisk anatomi om cancer i urogenital tract. Den slutar klockan 17 och då efter det drar vi direkt till gymmet för då kanske man är lite trött i huvudet redan, men sen efter gymmet så hoppar vi på plugg-tåget igen. 

Hoppas att det är bra med er <3 <3 <3 det är jättebra med mig!
Jag slänger in en bild från när jag jobbade nu under julen ;D 



2 kommentarer

Mamma

14 Jan 2016 08:12

Förstår behovet av att fira hej då till litauiskan. Nu är fokus på annat, lite roligare antar jag! Grattis till att ha klarat kurserna så bra och lycka till med tentaplugget! Kram Mammi

Pappa

15 Jan 2016 18:09

Underbart att kunna åka bil mellan de olika ställena, men du kanske blir saknad av vissa på bussarna?
Grattis till att sista litauiska lektionen är avklarad. Kanske inte så dumt att hålla den vid liv i vardagslivet för längre fram i studierna behöver du väl kunna använda det i praktiken.
Ha det gött!
DJ

Kommentera

Publiceras ej