Hej! 
Detta inlägget kommer tillägnas alla som är sugna på att söka till läkarprogrammet i Kaunas, Litauen. Antagningsprovet är det alltid väldigt många som frågar om så vi börjar där!
 
 
Antagningsprovet
Okej, så antagningsprovet består av 60 flervalsfrågor. 30 inom biologi och 30 inom kemi:
 
Subject Number of questions 
Biology (cell structure and function, genetics, human anatomy and physiology)  30
Chemistry (organic chemistry, solutions, chemical equilibrium)   30
Total number of questions   60

 

Här är ganska allmänt om vilka ämnen som man bör kika på. Full lista på allt du behöver kunna länkar jag till sist under denna rubrik. Provet är baserat på gymnasienivå, och när ni börjar kolla närmare på vad det är som ni beräknas kunna på målpappret så kommer det vara saker som ni känner igen. Det som egentligen blir uppgiften är att lära sig sina kunskaper även på engelska. Speciellt inom kemin så kan det skilja ganska mycket på namn jämfört med svenskan. Mitt tips, och hur jag pluggade till provet, är att beta av punkt för punkt på målpappret och jag använde mig mycket av appar till mobilen också. Många appar låter dig först läsa några sidor och sen avslutas med just ett flervalstest, blir ofta lite roligare att plugga så också! 
Var det längesen man gick ut skolan så kan det också vara en idé att åka till biblioteket för att låna någon kemi -och biologibok, men det krävs ingen mer avancerad än på gymnasienivå. 

När ska man börja plugga? Kanske 2-3 veckor innan provet för att hinna gå igenom målpappret. Vissa pluggar inte alls och det går ofta vägen det också. Provet brukar skrivas i mitten på maj i Göteborg. 
För att bli godkänd ska du ha 50% rätt, resultatet får du reda på samma dag (under intervjun). För att slippa göra engelskaprovet så ska du ha minst VG i engelska A eller B. Samt godkänt resultat i Kemi B och Biologi B.

Sist men inte minst: Jag är säker på att det kommer gå bra, stressa inte upp er för mycket. Vill ni det här så kommer det gå vägen. Jag vill också länka till en sida med all info angående antagningsprovet och schema för hela provdagen från universitetets hemsida:
http://lsmuni.lt/en/study-at-lsmu/admission-/entrance-exam-/

 

Hur ansöker man?
Du kan ansöka direkt till universitetet men jag rekomenderar er till att ansöka genom Study International. De tar inte ut någon avgift, de är supertrevliga och hjälper dig med allt du behöver. Sanna är den som har mest koll över vårat universitet och man kan också adda henne på facebook dör hon heter Studinsanna. De har sitt kontor i Göteborg så det är också skönt att ha en kontakt ifrån Sverige. På studyinternationals hemsida hittar ni alla papper som behövs bifogas och hur man går tillväga. Skulle det vara något speciellt problem så hör av er till SI, de kan alltid hjälpa till. 
Om du är orolig för att dina betyg från gymnasiet inte räcker till - ansök ändå! Så länge du har godkänt i de kurser som krävs. 

 

Byta till sverige senare i utbildningen?
Det går men det är krångligt. Till många universitet i Sverige så behöver du först bli antagen på vanligt sätt (alltså genom att sätta högskoleprovet eftersom ingen av oss tydligen har betyg som räcker till), sedan behöver det finnas en ledig plats, och du kommer på de allra flesta universitet behöva läsa igen ett år. Alltså gå om ett år. Detta innebär att tiden från att du börjar läkarprogrammet till att du erhållit din läkarlegitimation blir 2 år längre. 
Tydligen så ska du också kunna bli antagen till ett svensk universitet med ett "Letter of recommondation" från en betydelsefull person delaktig i din utbildning och t.ex. Dean. 
Sent i våras blev vårt universitet i Kaunas godkänt av svenska socialstyrelsen vilket medför att vi får jobba som underläkare i Sverige efter 5 året, vilket såklart betyder mycket för oss. Men platsen behöver du skaffa själv. 

 

Kaunas
Här tänkte jag berätta lite om Kaunas som stad. Kaunas ligger i södra Litauen och är LItauens näst största stad med 350 000 invånare. Det gick tidiagare direktflyg hit från Skavsta men den avgången har tyvärr lagts ner pga nerskärningar på skavsta flygplats, så nu flyger Ryanair Kaunas-Rygge som kan vara bra för de i västsverige. Annars flyger vi vanligtvis med SAS eller Norwegian från Vilnius som ligger 1,5h från Kaunas. Och varför pluggar vi inte i Vilnius om det är huvudstaden? Svaret är för att bästa medicinutbildningen finns i Kaunas. Vilnius är dock en jättehärlig stad som vi ibland åker till om vi har några dagar ledigt. 
Vi har just nu valutan litas men det kommer ändras till euro i årsskiftet 2014/15. En lägenhet i centrum kostar omkring 2000kr + räkningar. Mat och roligheter är väldigt billigt! 
Vädret är mer eller mindre som Sverige men mer extremt, dvs. kallare på vintern än Sverige och varmare på sommaren. 

 

Universitetet
Universitetet heter LUHS (Lithuanian University of Health Sciences). Internationella utbildningar är Medicin, Tandläkare, Vetrinär och Farmakolog. Men jag kommer numera hålla mig till att prata om medicin! Länderna som är mest representerade är Sverige, Tyskland, Spanien, Israel, Libanon, Indien, England och Korea. Det är ungefär 90 personer som börjar utbildningen varje år. Totalt är vi ungefär 60 svenskar som studerar medicin (och ca. 90 utspritt på alla fakulteter). Vi har en lokalavdelning inom MSFU (Medicine Studerandes Förbund Utland) där jag även sitter i styrelsen. Vi är en förgrening av Läkarförbundet och är alltså till för alla svenskar som läser medicin här i Kaunas. Jag tycker att det känns bra att Universitetet är erkänt av Sverige och att vi visar att vi finns, de flesta av oss kommer ju trotsallt att återvända till Sverige efter examen för att jobba. Som MSF-medlem får man gå roliga kurser som vi anordnar (till exempel att lära sig sy stygn) och andra roliga event där man träffar alla svenskar från alla årskurser. Det gör också mycket för sammanhållingen bland oss här nere. 
Jag länkar också till vår sida här: 
http://msfutland.se/lokalavdelningar/
Universitetet garanterar boende i Studentkorridor till alla förstaårselever, så man behöver inte vara rädd att vara bostadslös när man kommer hit. Den byggnaden ligger ungefär 15 minuter från stan, men väldigt nära till sjukhuset. Det är ett tolvvåningshus med bevakning dygnet runt. Du bor antingen i ett singelrum eller dubbelrum (du får välja själv), man är tre personer på ett badrum och en våning på köket och tvättrum, men kylskåp har du på rummet. Byggnaden är helt okej, gammal men har blivit renoverad med fräsca rum och badrum. Jag bodde själv på hostellet till en början och rekomenderar verkligen att bo där den första tiden! Det är även många 2, 3 och 4års elever som fortfarande bor kvar. 

 

SÖK!
Har du bestämt dig för att det är läkare du vill bli så sök. Det är det bästa beslutet jag har tagit. Det kommer vara det tuffaste, värsta, bästa och roligaste du har gjort. Funkar det inte så kan man återvända till Sverige, och man får göra det. Det kommer kännas läskigt, och känslan att flytta till ett nytt land utan familj eller vänner är tufft. Det går inte att säga något annat. Men om jag just nu fick välja en plats i världen där jag skulle vilja vara så är det just här, och det är faktiskt sant. Här får jag göra det som jag brinner för, samtidigt som jag fått ovärderliga vänner för resten av livet. 

 

Jag har försökt att besvara de flesta funderingarna och tankarna som jag hade innan jag åkte, men man missar alltid något. Så är det något som ni funderar på så känn er verkligen välkomna att höra av er, jag vill göra allt för att ni ska känna er välkomna. Ni kan antingen kommentera här på bloggen eller lättast är nog också att skicka ett mejl till mig (då svarar jag direkt) till [email protected]

Många varma kramar till er från mig :) 

 

 

1 kommentarer

Emma

02 Feb 2018 15:22

Hej, min fråga är ifall man kan bli kickad från skolan ifall man inte lyckas klara något prov, hur många chanser får man? :O

Kommentera

Publiceras ej